XI. PĂTIMIREA ȘI MOARTEA LUI ISUS
Complotul împotriva lui Isus
(Mc 14,1-2; Lc 22,1-2; In 11,45-53)
Capitolul 26
Isus înaintea Sinedriului(
Mc 14,53-65;
Lc 22,66-71;
In 18,13-24)
57 Cei care l-au arestat pe Isus, l-au dus la marele preot Caiafa unde se adunaseră cărturarii și bătrânii.
58 Iar Petru l-a urmat de departe până în curtea marelui preot și, intrând înăuntru, s-a așezat printre servitori ca să vadă sfârșitul.
59 Arhiereii și tot Sinedriul căutau o mărturie falsă împotriva lui Isus ca să-l condamne la moarte,
60 dar nu găseau, deși s-au prezentat mulți martori falși. În cele din urmă au venit doi
61 și au zis: "Acesta a spus: «Pot să distrug templul lui Dumnezeu și în trei zile să-l reconstruiesc»".
62 Ridicându-se, marele preot i-a zis: "Nu răspunzi nimic? Ce mărturisesc aceștia împotriva ta?"
63 Dar Isus tăcea. Atunci marele preot i-a zis: "Te conjur pe Dumnezeul cel viu să ne spui dacă tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu".
64 Isus i-a răspuns: "Tu ai zis. Ba, vă spun:
de acum îl veți vedea
pe Fiul Omului
șezând la dreapta puterii și
venind pe norii cerului".
65 Atunci marele preot și-a sfâșiat hainele și a spus: "A rostit o blasfemie. Ce nevoie mai avem de martori? Iată, acum ați auzit blasfemia.
66 Cum vi se pare?" I-au răspuns: "Este vrednic de moarte!"
67 Atunci l-au scuipat în față și l-au lovit cu pumnii; alții l-au pălmuit
j 68 spunând: "Profețește-ne, Cristoase, cine este cel care te-a lovit?"
Renegarea lui Petru(
Mc 14,66-72;
Lc 22,55-62;
In 18,15-18.25-27)
Note de subsol
j Verbul hrapizo este foarte rar în greaca biblică. Nu se referă la lovitura obişnuită cu interiorul palmei, ci cu dosul palmei, gest care are o semnificaţie de jignire profundă. După tradiţia rabinică, cel care lovea cu dosul palmei era mult mai vinovat decât cel care lovea cu pumnul. Gravitatea jignirii este aici cu atât mai evidentă cu cât cei care lovesc sunt membrii Sinedriului, deci reprezentanţii religioşi ai Israelului.